Tuesday, March 20, 2012


KEMBARA MENUJU KAABAH


Ketika ini saya di Mekah. Seperti orang lain, walaupun pertama kali hadir ke tanah suci ini, namun kerinduan tidak pernah padam. Kesyahduan menerpa tatkala memijak bumi yang dilimpahi rahmah ini. Apabila menghadirkan diri ke dalam Masjidil Haram, airmata akan terus melimpahi kelopak pandangan, terkena panah kerinduan kepada keagungan Tuhan.

Mekah, inilah bumi yang paling banyak menyaksikan airmata insan merindui Tuhannya. Di sinilah Allah turunkan rahmatNya ke atas jiwa yang bersih yang datang dengan penuh keikhlasan.

Memahami Hakikat..
Sebenarnya, bumi Mekah adalah bumi ciptaan Allah seperti bumi yang lain juga. Namun, Allah telah melebihkannya dengan rahmat dan kurniaanNya terhadap bumi Mekah ini. Ya, bumi mana pun tetap bumi Allah. Di mana pun Allah tetap sama pada kebesaran dan keagunganNya. Di mana pun, hanya Allah sahaja yang kita abdikan diri, menyeru, berdoa, meminta, bertawakal dan memohon keampunan kepadaNya.
Di Mekah atau selain Mekah tetap Allah yang sama, tiada sekutu bagiNya. Di mana sahaja, hanya Dia yang menunaikan harapan dan doa. Maha suci Dia, tiada tuhan yang disembah, dipohon, diserah melainkan Allah. Seperti bulan Ramadan, hakikatnya, ia sama dengan bulan bulan-bulan Allah yang lain. Namun, Allah telah limpahkan rahmat dan kurniaanNya ke dalam bulan tersebut.

Kita tidak menyembah Ramadan, kita menyembah Allah dan mencari kurniaan Allah pada bulan Ramadan. Demikian kita tidak menyembah Mekah atau Kaabah, tetapi hadir ke sini kerana di sini dilimpahi rahmat dan kurniaanNya. Asas ini wajib difahami agar seorang hamba tidak tersalah. Jangan sampai jiwanya membesarkan tempat atau waktu tertentu, terlupa bahawa kesemua itu hendaklah dikembalikan kepada Allah, bukan kepada makhluk.
Tempat dan masa hanyalah makhluk Allah yang tiada kuasa dan upaya. Segala kurniaan dan kebesaran kembali kepada penciptanya, Allah Yang Maha Agung. Sebab itu Saidina Umar bin al-Khattab apabila hendak mencium Hajarul Aswad berkata:
“Sesungguhnya aku mengetahui, engkau hanyalah batu yang tidak memberi manfaat dan mudarat. Jika tidak kerana aku melihat Rasulullah menciummu, nescaya aku tidak akan menciummu” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Akidah
Demikian akidah yang sepatutnya dimiliki oleh sesiapa yang ingin menjejakkan kaki ke bumi suci ini agar terpelihara ketelusan tauhid. Insan tidak datang ke tempat suci kerana hendak mencari batu atau melihat bangunannya. Insan hadir ke sini kerana ingin mencari rahmat Allah yang melimpah pada tempat yang istimewa ini. Bukan tanah dan batu yang diseru, tetapi Allah yang dirayu.
Allah telah memilih Mekah ini untuk menjadi tempat beberapa ibadat khusus kepadaNya yang tiada di tempat lain; haji dan umrah. Di sinilah juga adanya Kaabah yang menjadi perlambangan ibadah dan sejarah. Kaabah yang tidak pernah lengang dari hamba-hamba Allah yang terus hadir bertawaf rukun atau sunat.
Adanya Safa dan Marwah yang sentiasa dimakmurkan, tempat manusia menunaikan sa’i yang menjadi rukun dalam haji dan umrah. Suara esakan insan di tanah suci; bacaan al-Quran, linangan airmata insan, rintihan dan doa mereka yang ikhlas adalah alunan dan pemandangan yang maha indah bagi mata dan telinga yang merindui Allah. Ia adalah penglihatan yang tidak dapat dilukiskan untuk dirakam bersamanya rasa syahdu dan rindu yang terkandung. Ia adalah dendangan yang paling lunak bagi telinga yang merindui simfoni irama yang paling bermakna.
Sebab itu, ramai orang boleh ke Mekah jika dia mempunyai harta, boleh terus tinggal di dalamnya jika dia berikan peluang, tetapi belum tentu dapat menikmati jiwa yang khusyuk dan doa yang mustajab jika jantung hatinya tidak ikhlas dan benar-benar mencari Allah. Tempat dan masa mungkin dipenuhi rahmat, tetapi insan yang berada dalamnya belum tentu mendapat kurnia jika tidak benar-benar mendambakan jiwa kepada yang Esa.
Maka, bukan semua yang berpeluang ke tempat suci dan berada di waktu yang suci mendapat kurniaan suci. Betapa ramai yang tidak berpeluang datang ke tempat suci tapi mempunyai jiwa yang suci, maka dia mendapat limpahan kurniaan Allah yang besar. Begitu juga sebaliknya. Namun, jika kita berada di tempat suci atau waktu yang suci bersama dengan jiwa yang suci, maka itu adalah nikmat yang amat besar.
Sejarah
Apabila kita melihat Kaabah, maka sejarah yang al-Quran riwayatkan datang menerjah. Teringatlah kita apa yang Allah sebutkan: (maksudnya)
“dan (ingatlah) ketika Kami jadikan rumah ini (Kaabah) tempat tumpuan bagi manusia dan tempat yang aman; dan hendaklah kamu semua jadikan Makam Ibrahim itu tempat sembahyang, dan Kami perintahkan kepada Ibrahim dan Ismail “Bersihkanlah rumahKu (Kaabah) untuk orang-orang yang bertawaf, orang-orang yang beriktikaf, dan orang-orang yang rukuk dan sujud”.(al-Baqarah: 125).
Dalam bahasa Arab yang asal, ayat ini sangat indah irama dan maknanya. Bagaimana mungkin kita tidak sebak dan mata tidak menangis apabila mengenangkan Allah telah memerintahkan kedua-dua nabinya Ibrahim dan Ismail untuk membina dan mensucikan Kaabah untuk mereka yang bertawaf, beriktikaf dan bersolat, dan diri kita yang hina ini termasuk dalam insan yang bertawaf, beriktikaf dan bersolat tersebut. Susah payah Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail menunaikan tanggungjawab itu bagi memboleh insan seperti kita ini bertawaf dan bersolat.
Alangkah bersyukurnya jiwa ketika bertawaf, alangkah rindunya kepada Allah Yang Memiliki Kaabah dan kepada kedua-dua nabi yang bersusah payah. Memijak bumi Mekah sebenarnya menghubungkan kita dengan ibadah dan sejarah.
Amalan
Tiada harapan yang lebih besar ketika berada di sini dari harapan agar Allah menerima ibadah dan memakbulkan doa. Demikianlah apa yang Ibrahim dan Ismail harapkan ketika mereka membina Kaabah. (maksudnya):
Dan (ingatlah) ketika Ibrahim bersama-sama Ismail meninggikan binaan asas-asas (tapak) Baitullah (Kaabah) itu, sambil keduanya berdoa: “Wahai Tuhan kami! terimalah daripada kami (amal kami); Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar, lagi Maha mengetahui” (al-Baqarah: 127).
Jika Ibrahim dan Ismail yang merupakan nabi berdoa agar amalan mereka Allah terima, maka kita jauh lebih patut berdoa agar amalan kita ini diterima. Segala belanja perjalanan dan masa yang ditumpukan tidak memberi makna jika amalan tertolak.
Maka, untuk memastikan amalan kita diterima, tauhid hendaklah benar-benar tulus tanpa syirik. Segala harapan dan doa hanya kepada Allah, tidak kepada selainNya. Kemudian, amalan yang diamalkan itu hendaklah seperti yang diajar oleh Tuhan Kaabah melalui Ibrahim dan pewarisnya Nabi Muhammad s.a.w. Bukan amalan yang ditunjukkan oleh mutawwif atau guru-guru pakej umrah dan haji sedangkan tiada contoh yang ditunjukkan oleh pewaris Ibrahim, iaitu Nabi Muhammad s.a.w. Ini soal penting.
Nabi Ibrahim dan anaknya ketika membina Kaabah telah berdoa: (maksudnya)
“dan tunjukkanlah kepada kami cara-cara Ibadat kami” (al-Baqarah: 128).
Walaupun Ibrahim dan Ismail telah membina Kaabah, tetapi mereka tetap tiada hak dalam menentukan cara ibadah kepada kepada Allah. Tiada hak mengada-adakan ibadah apa yang tidak diwahyukan kepada mereka. Justeru, mereka memohon agar Allah menunjukkan kepada mereka cara ibadah yang Allah mahu. Ibadah hanya kepada Allah dengan cara yang Allah mahu. Bukan ibadah kepada Allah dengan cara yang kita mahu!
Bagi membolehkan manusia terus mendapat panduan dalam ibadah dan kehidupan mereka, Nabi Ibrahim yang merupakan simbol kepada pengabdian manusia meneruskan doanya: (maksudnya)
“Wahai Tuhan kami! Utuslah kepada mereka seorang rasul dari kalangan mereka sendiri, yang akan membacakan kepada mereka ayat-ayatMu dan mengajarkan mereka al-Kitab (Al-Quran) serta hikmah (sunah atau kebijaksanaan) dan membersihkan mereka. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana” (al-Baqarah: 129).
Maka inilah nabi kita Muhammad s.a.w sebagai kurniaan Allah bagi doa Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail a.s. Inilah waris yang sah dalam menentukan cara ibadah. Segala amalan di hadapan Kaabah jika tidak sama seperti yang diajar oleh Nabi Muhammad s.a.w adalah tertolak.
Malangnya, kita lihat manusia ketika tawaf dan sa’i ada berbagai cara dan rupa. Mereka bergantung kepada guru pakej atau mutawwif mereka, sehingga lupa untuk bertanya sunnah Nabi s.a.w ketika tawaf dan sa’i. Ada yang tawaf dengan doa-doa khas bagi setiap pusingan, padahal itu tidak pernah ada dalam petunjuk Ibrahim, atau Ismail atau Muhammad a.s.
Sibuk mereka membaca doa yang ditetapkan oleh penulis buku ‘murahan’ itu sehingga melupakan doa dan hajat mereka yang sebenar kepada Allah. Ada pula yang menjerit berdoa beramai-ramai bersama ‘tekong’ yang telah dibayar. Mereka melaungkan doakan bagaikan berdemonstrasi di depan Kaabah.
Tekong memang telah mendapat upahnya, tetapi jamaah yang mengikut tidak tahu apa yang diminta, ataupun hilang tumpuan kekhusyukan jiwa untuk benar-benar berdoa, bahkan mengganggu orang lain juga. Kesemuanya tiada contoh dari ketiga-tiga nabi yang terlibat dengan Kaabah ini. Ada juga mencium apa yang tidak dicium oleh Nabi s.a.w. Kesemua itu berada di bawah sabda Nabi Muhammad s.a.w:
“Sesiapa yang membuat perkara baru dalam urusan kami ini (Islam) apa yang bukan daripadanya maka ia tertolak”. (Riwayat Muslim).
Menuju ke Kaabah, menuju kepada Allah. Menuju ke redha Allah, dengan jiwa yang khusyuk dan ibadah yang tunduk kepada teladan Ibrahim, Ismail dan Muhammad a.s.

Wednesday, July 27, 2011

AKAN BERAKHIRNYA MATA WANG KERTAS



Amaran 1: Israel, sebuah negara haram yang mengusai dunia hari ini (bukannya Amerika Syarikat), telah mengeluarkan syiling emas pertama mereka pada tahun lepas. Ini menandakan tak lama lagi akan bermulalah era baru di mana sistem wang emas bakal digunakan dan tiada lagi wang kertas!
Link: http://www.jpost.com/Israel/Article.aspx?id=175441

Amaran 2: Sudah 80 tahun kerajaan US berhenti menggunakan emas dan perak sebagai wang dan sudah 40 tahun US memutuskan standard emas dgn dollar US dan kini, mereka telah pun memulakan langkah untuk kembali menggunakan wang emas dan perak sebagai sistem urusniaga seharian. Semuanya bermula di UTAH pada bulan Mac lalu!
Link: http://www.foxnews.com/politics/2011/03/03/utah-considers-return-gold-silver-coins/

Amaran 3: Kebanyakan bank-bank yang dulunya menggalakkan org ramai agar memajak emas mereka di Arrahnu milik mereka kini TIDAK lagi menerima emas jenis jongkong dan syiling dinar bagi tujuan tersebut. Bank-bank kini hanya menerima barang kemas sahaja. Kerana apa? Mereka tahu kini semakin ramai yang sedar akan hal ini...bank hanya mahukan wang kita untuk dimanipulasikan, bukannya emas kita... Apabila kita menggunakan bank untuk memanipulasikan wang mereka dgn emas yang kita pajakkan, mereka sebenarnya sudah ketakutan...

Amaran 4: Abu Bakar Ibnu Abi Maryam melaporkan, bahawa beliau mendengar Nabi Muhammad telah berkata:
Akan tiba suatu zaman...di mana tiada apa yang bernilai...dan boleh digunakan oleh umat manusia. Maka simpanlah dinar dan dirham untuk digunakan. [Hadis dari rekod Imam Ahmad Ibnu Hanbal ]

Amaran 5: Filem 2012 yang telah ditayangkan di seluruh dunia dicanangkan oleh pihak Barat bahawa dunia bakal kiamat. Apakah benar? Tetapi, apakah kiamat yang dimaksudkan sama seperti apa yang filem 2012 itu maksudkan? Ya...memang sama kerana dunia belum musnah, akan tetapi hanya menghancurkan sebahagian daripada dunia ini. Tetapi, dipercayai bukan kemusnahan fizikal yang akan berlaku. Akan tetapi, kemusnahan yang dimaksudkan adalah Kehancuran Ekonomi dunia seperti yang digambarkan oleh Presiden US sendiri, Barrack Obama yang menganggap dunia bakal menghadapi kehancuran ekonomi jika beliau dan Republikan tidak dapat menyelesaikan hutang negara itu yang semakin meruncing dan ini bakal ditentukan pada 2 0gos 2011.
Link: http://www.bharian.com.my/bharian/articles/EmaslepasiparasAS_1_600seauns/Article

Friday, April 8, 2011

Minyak wangi boleh membuatkan jin muntah


Minyak wangi boleh membuatkan jin muntah. Bau wangi merupakan santapan roh. Ianya dapat menyegarkan jiwa, memberi kesegaran rohani dan dapat membangkitkan semangat dalaman seseorang. Bau wangi dikatakan dapat membersihkan otak dan jantung serta setiap organ dalaman tubuh manusia.

Bau-bau wangian mempunyai khasiat dan para malaikat amat menyukainya. Manakala syaitan-syaitan amat membencinya, kerana diantara perkara yang disukai syaitan adalah bau yang busuk dan menjijikkan. Minyak wangi yang disapu pada hidung pesakit yang kerasukan ketika rawatan, hasilnya 99% dari mereka akan termuntah. Jin yang mengganggu akan mengeluh minyak wangi itu terlalu busuk untuk mereka hidu. Kerana itulah di antara tanda-tanda mereka yang mengalami masalah gangguan jin, adalah tidak suka pada bau-bau wangian. Roh yang baik akan menyukai bau yang wangi manakala roh yang jahat akan menyukai bau yang busuk. Setiap roh akan cenderung pada bau yang sesuai dengannya.

Ada riwayat mengatakan Nabi Sulaiman a.s adalah orang yang mula-mula mengetahui sifat-sifat penyembuhan pada herba dan bunga-bungaan. Setiap bunga, pokok dan tumbuh-tumbuhan mempunyai bentuk zahir dan juga rohnya (fizikal dan spiritual). Disinilah timbulnya ilmu aromatherapy, iaitu cara merawat penyakit dengan menggunakan bau-bauan. Haruman-haruman tersebut dapat dihasilkan dengan beberapa cara seperti menekan bunga sehingga minyak keluar dari kelopaknya atau dengan menyuling air melalui kelopak bunga dan berbagai-bagai cara lagi. Minyak wangi yang mengandungi alkohol tidak sesuai untuk tujuan rawatan atau membuat ubat. Ini adalah kerana campuran alkohol pada zat bunga itu, akan "membunuh" zat bunga tersebut.

Di dalam alam kesufian, minyak wangi digunakan pada setiap peringkat perkembangan perasaan (tingkatan-tingkatan perasaan). Ianya bertujuan untuk mempengaruhi emosi dan pusat-pusat kerohanian. Contohnya seperti minyak cendana, disyorkan apabila hendak melakukan amalan kerohanian yang serius kerana ianya dapat mendiamkan egoisma badan terutamanya berkenaan dengan tenaga batin. Begitu juga dengan minyak bunga ros, ianya dapat membersih dan mempertingkatkan kekuatan fizikal, mental, emosional dan spiritual.

Untuk tujuan rawatan dan membenteng diri dari gangguan jin, minyak wangi boleh dibacakan dengan surah-surah seperti Al-Fatihah, Al-Ikhlas, Al-Falaq, An-Nas serta ayatul Qursi, atau boleh dibacakan dengan apa juga ayat-ayat Al-Quran, selawat atau zikir-zikir tertentu. Ianya juga boleh digunakan untuk tujuan pelaris dan pemanis. Cuma ianya memerlukan kaedah-kaedah yang khusus dan niat yang baik dari si pemakai. Ini adalah untuk mengelakkan kehadiran jin pendamping.

Wednesday, March 9, 2011

Malaysian economy: A misplaced optimism?



Given the recent enormous drop in the nation’s FDI to a whooping 81% (World Investment Report, WIR 2010), the announcement of 8.9% GDP growth in the 2Q compared with -3.9% yoy in 2009, came as a great relief to many.

It is the third consecutive quarter of growth. Though it’s slightly lower than the 10.1% of the 1Q, it nonetheless brings the much needed comfort and assurance. Overall, the economy grew by 9.5% for the first half of 2010.

More substantively, the growth was said to have been essentially driven by stronger domestic demand due mainly to higher private consumption and continued improvements in both private and public spending. So it was claimed.

Additionally robust growth in external demand and trade similarly spurred the supply-side of our domestic manufacturing and services sectors.

Just as we are about to be back on our bullish view of the economy, this writer unfortunately will gently remind us that not all is well, over and done with.

Quite on the contrary, we are in fact dangerously treading a precarious path of recovery with the pending double dip always lurking devilishly ahead.

More importantly and on a longer timeline, some fundamental and structural problems need serious addressing. These are economic malaises that have entrapped us in a decade of stagnation with a negligible increase in real wages hence stuck in the prolonged middle-income trap, a low value-added activities and low productivity.

Global economy is slowing down

Firstly, back to the issue of relying on a robust external demand to drive growth and domestic production. A robust growth in the second half of this year is not as promising. The global economy after receiving massive fiscal and monetary stimulus is now heading for a sharp slowdown as the multiplier effect of those measures wanes.

Worse still is the scenario where governments and consumers of the advanced economies – US, UK and Europe - will be spending less and are now concerned with de-leveraging their debts. Meanwhile nations saving too much – China, Asia, Germany and Japan – are not willing to spend and produce more for obvious reason to compensate for the fall in demand by the de-leveraging countries earlier.

Hence you have a ‘double-whammy’ situation of diminishing global aggregate demand in the recovery exacerbating the softer and lower economic growth.

Even if the global economy is to escape a W-shaped double-dip recession, the likely scenario for advanced economies, is at best a U-shaped not a V-shaped recovery.

In the Euro-zone meanwhile, the outlook will be even worse as governments’ austerity drives set in and stock market falls.

If we are to rely on China to drive our growth, we may be in for a disappointment as China is already slowing their growth for fear of economic overheating. With the other advanced economies and Euro taking a continued beating, it will have a further knock-on effect on China’s growth. This will be bad news for all other Asian economies shifting expectation to piggy-beg on China’s imports for sustaining their growth.

With the scenario of US growth decelerating to 1.5%, the Euro zone stagnating, while Japan’s economy continues to be in an L-shape recovery, even if the global economy were to escape a double-dip, the extreme downsides of these all acting in concert could similarly trigger a recession-like shock.

Our growth curve's downward path

Besides, a closer look at the claim of the Bank Negara may not after all be that assuring. Bank Negara noted that the manufacturing sector registered the highest growth of 15.9 percent followed by the service sector at 7.3 percent.

However, the first quarter performance revealed that manufacturing registered a growth of 17 percent, while achieving 8.5 percent for the service sector.

The growth for the construction sector has similarly dwindled from 8.7 percent to 4.1 in the second quarter. In other words these indicators are all on a downward path.

For the year-end outlook, Bank Negara said that the domestic demand was expected to increase and support growth in the second half of the year. If this writer recalls correctly, the consumer’s sentiment as recently reported by MIER is not as bullish as the government painted it to be, as to support domestic demand.

In anticipation of further withdrawal of subsidies and the introduction of a new consumption tax, the GST, the government doesn’t seem to be getting their fiscal policy right– subsidy and taxation- it seems to this writer, anyway. There is a clear mismatch of encouraging domestic demand with both the fiscal and monetary policy of the BN government going in the opposite direction.

Recent spate of OPR increases, though described as ‘normalisation’ may affect cost of funding and eventually affect domestic investment and spending.

However, burdened with increasing debt and fiscal deficit, the degree of freedom in using such stabilizing measures is much stifled and limited.

Hence, it pays if the BN government is to be honest and truthful about the very cautious optimism, lest it has to eat humble-pie for the second half of the year.

Structural and fundamental economic malaises

On a more substantive approach and on a longer timeline, there are clear ‘mismatches’ both structurally and fundamentally that need to be addressed, dismantled and reconstructed.

Najib’s policies of ‘liberalization’ and ‘inclusiveness’ that generated an immediate appeal, were in apparent collision course with his own party’s ethnic-based ideology. So far it doesn’t move beyond his rhetoric. His flip-flop is ever more pronounced of late.

Talks of moving into a higher income economy and spurring growth through private investment, both domestic and foreign have already hit a snag with the WIR report.

Concrete measures to attract and increase appetite for both local and foreign investors absent over and above doing ‘more of the same’ are not identified.

Excuses of failures abound. We seem not to understand that Fiscal Reform has to be a part of a wider programme of macroeconomic and political reform.

Besides, a higher income economy is premised on higher productivity hence presupposing a fundamental shift from labour-intensive to capital-intensive and finally to knowledge-based industries and enterprises.

However, willingness to address serious labour and industrial policy are evidently missing. Evidently we are not ready to bite the bullet.

Let’s get real and see what is on the ground.

A recent survey of conducted by the Associated Chinese Chambers of Commerce and Industry of Malaysia (ACCCIM) on their members who were mainly wholesalers, retailers, manufacturers, professionals, service providers and construction entrepreneurs, revealed that 63% of the respondents are heavily dependent on foreign workers.

To all intents and purposes, until and unless we address the over-reliance on foreign workers, not only to man our construction and plantation industries but as well our manufacturing and service sectors, rest assured that we will be stuck to this ‘low-income’ trap to doomsday.

The question to ask is how possible is that? Or perhaps a blunt way of putting it is do we want to go that way? Are we prepared for that shift?

Much as we know that this is the bottle-neck of it all, we still need them to rack up decent growth numbers yearly and the vicious cycle continues unending.

To answer the above question of whether it is possible after all, the answer is yes. We have simply to break the vicious cycle if we seriously want to move in that direction.

Perhaps it is best not to view the ‘foreign labour’ issue as mutually exclusive to a ‘higher income and performing economy’. We need to think out of the box.

To do that it presupposes that we must be prepared to re-skill and retool our workforce to be at least semi-skilled and to focus on greater specialization of production. Meanwhile a more concerted programme at the tertiary level of education must be put in place to prepare a greater pool of skilled and knowledge workers.

With 77% of secondary school leavers entering the workforce armed with merely SPM qualification, we are in for a major overhaul. It challenges our earnestness and commitment to put money where the skill and talent are to be produced.

But with the news of big ticket infrastructural projects back in the pipeline, the like of the multi-billion Greater KL development, alongside the jaw-dropping RM43billion MRT mega-project, 3,300 acres of Sungai Buloh, Sungai Besi etc, it doesn’t take a professor of economics to tell us that we are back to square one.

Yes we may be back on Growth Trajectory albeit driven again by huge Government spending (G-factor) and already many dubious direct-nego dealings in the 2nd wave privatization with a concomitant enlarging circle of billionaires club of rent-seekers.

Even if we were to achieve the income target per capita of RM38,850 in 2015 with an annual growth of 6%, will it bother us then to witness the yawning income-disparity, malignant corruption and leakages to continue unchecked?

So what are we in for? It’s back to the old paradigm of development and growth model.

So what is new of the NEM? That spells doom for the already ailing Malaysian economy. Will it be a case of a Misplaced Optimism?